Monday, August 22, 2011

Murtabak Megi?

Megi - makanan ruji orang yang x de bini, ataupun ade bini tapi tak pandai masak... hahaha.. bahasa pasarnya orang bujang. Banyak memori aku ngan Megi ni. Kalau cerite boleh menitik air mate.. hehehe.. kali ni aku nak share camne gayenye nak memutasikan megi dan telur supaya menjadi murtabak. Sesuai la rasenye dengan harga murtabak yang semakin melambung tinggi. barangkali murtabak sekarang dimasak dengan minyak RON 97 @ V-Power Racing.

Sila ikuti panduan bergambar ni ye..

Bahan asas:

3 pek megi perisa sendiri punya suka

2 biji telur ayam untuk 1 pek megi - boleh gunakan calculator untuk



Rebus megi ( tanpa perasa ) sehingga kembang kuncup






Toskan





Gaul dengan perencah sehingga sebati





Masukkan telur yang telah dibelasah bersama hirisan bawang lagenda ( bawang putih dan bawang merah) serta sedikit garam. Boleh tambah daun kucai kalau suka.





goreng diatas kuali leper.





Walla! cerite pon tak guna.. Modal rm 5 boleh dapat sehingga 9 keping murtabak. Kalau jual RM1 sekeping ade la income rm 4. sekian terima kasih :D

DODOLicious





Setelah 20 tahun mengidam nak buat dodol sendiri (20 tahun permintaan kene reject beb!) akhirnya berjaya jugak aku mencapai impian.. hehehe.. setelah diperkenan oleh mak selaku jurutera projek dan adik aku topek yang gagah perkasa sebagai sekutunya, akhirnya projek ini dimulakan. Arkitek resepi diterajui oleh nenek Meni yang telah berjaya mengekalkan keaslian adunan dodol gula hangus ni (rupenye ade beberape jenis lagi dodol ni, ade yg. original (lame gile nak masak katenye), dodol kerisik, durian dan yang sewaktu dengannya).

Pepagi lagi lepas hantar isteri tercinta ke airport LCCT, aku terus bergegas mendapatkan bahan - bahan mengikut preskripsi yang diberi oleh nenek Meni.

1. Santan - 8 KG @ bersamaan 24 biji kelapa.

2. Gula - 8 KG (boleh ikut citarasa sendiri)

3. Tepung pulut- 3@4 KG (Projek ni guna 3 KG je)

Untuk memastikan kelancaran projek ini, radas ini mestilah disediakan terlebih dahulu.

1. Dapur gas

2. Tong gas - yang ade isi sekurang - kurangnye separuh.

3. Tungku

4. Kuali - (Wajan, kalau tak paham bahase Melayu)

5. Dayung

6. 2-lebih tukang kacau dodol yang gagah perkasa. (kalau kacak macam dalam gambar ni, satu kelebihan hehehe)

langkah seterusnya ialah dengan memanaskan 8 kilo gula tadi sehingga cair kemereh - merahan. kacau sekali sekala supaya tidak rentung. sampai la warnanya mencapai piawai (tak terlalu gelap) lepas tu masukkan 8 kilo santan dan 3 ketul gula nibung @ 5 ketul gula melaka sebagai perisa. kacau terus jangan ngengada nak berenti - sehingga menggelegak keseluruhannya. bile dah menggelegak dan gula dah hancur habis, masukkan bancuhan tepung pulut tadi (pastikan bertapis dan tiada ketulan. lepas tu kacau la sampai tak lalu sekurang - kurangnya 3.5 jam iaitu bersamaan bila dodol ni putus bila diangkat. masa terbaik ialah 4 jam. walaubagaimanapun, kalau dah penat, lepas 2 jam bolehla dimatikan apinye dan disambung bila dah tak penat (jangan lebih sehari la) itu la die kisahnya.

modal? tak sampai la RM 100 untuk menghasilkan kira - kira 15 KG dodol ni yang bernilai (RM 20 x 15 KG )=300.00. So siape yang berhajat nak meniaga dodol boleh la cube try test dulu. nak buat sekati dulu pon boleh kalau kuali kecik je, nisbahkan aje la ye..

sekian, renung - renungkan dan selamat beramal!




Sunday, August 14, 2011

lady gaga, anyone?

wow! or should i cite it as "Ouch!". it has been four moon since the last time i write my web-log entry. (trying to express my guilt - so it can be an excuse - to make me believe that I'm getting better-as usual-which is not so true). like million of us procrastinating has infected our intestine, it cannot be removed because once we remove it, the pleasure of eating wouldn't have been the same, so we ought to keep it, just to satisfy our hallucination of how "good feeling" should be . The motivation to write this entry come while I'm writing other thing (which should have been complete by my last entry) which means that I've been putting off doing something (other word for procrastinate) in order to write this.. thats my dear reader, is how bad it is to me. Or may be this is my strategy of getting things done. So i need to have important task, and delayed it to make other things done. ouch..

enough with the dramatical intro. I've recently read an article written by Dr. Piers Steel, an organizational-industrial psychologist. He was comparing two types of motivational wisdom. One is from Rhonda Byrne the author of the 190 weeks listed in the New York Times Bestseller : The Secret (I've watched the documentary - it does save a lot of my time, so i can procrastinate it) and the other one is world most controversial artist - Lady Gaga.

Let me introduce you to the wisdom they both offer. If you have come across the knowledge of law of attraction, you might have an idea about Byrne works. Her theory is that whatever happen to you, it is because it is what you wished for. If you always think about debt, debt, debt, out of the solution, what you'll find - according to her - is more debt! same goes for the other things. so if you want to be let's say, rich, all you need to do is to be more specific about what you want, imagine it vividly, cut some picture if you have to and put it on the ceiling on your bed, so you'll see it every time you woke up in the morning or maybe at night when you have those creepy poor nightmare. And then, after some period of time, a month, a year, 10 years or may be 20, wallah! you'll find what you wished for at your disposal. just like that.

Now about the lady, this is her quotes "That's good that you won a lot of trophies, it's nice, but you know what? After I sell a bunch of records, I take all the platinum ones off the walls and pretend I haven't sold a damn one and I've got to go do it all again." yeah, controversial as she is, as Dr. Steel mention in his article. "she suggests that images of success (e.g., trophies) can take the place of actual successes (i.e., more victories). So instead of going out and making it happen, we reflect on past or imagined glory and do nothing. The symbol replaces the reality".


Now, how many of us or our colleague has been through this? we strive for something and when we got it, we lost our motivation and after a while we are back to square one. as an example, how many of us is doing all we can to collect money to fund our wedding because our saving is far from enough because we never had enough money to save. But somehow in few month we manage to get it! a sum that we never thought we can get. But what happen after that? some of us is going back to the old -i didn't have enough money to save-life. i heard some of my friend says this. some of my friend heard me saying this. :D If you are a Gaga fans, you'll need to put your wife somewhere that you couldn't find and act as if you never get married and repeat the process. hehehe..

So which one is your choice? let me offer my analysis.

according to Dr. steel, in a study conduct by Gabrielle Oettingen of New York University on the power of fantasy on everything including romance life and getting a job. This study involving 3 groups, A fantasy group (Byrne group), A control group (most of us group) and a Mental contrasting group (the GAGA group). The finding is interesting. They find that the GAGA group do best in life compared to the secret group. In fact, the secret group do worse than the control group!

eh? this is not my analysis! o.k here's mine. Using the theory of the secret, as a Muslims, i believe that most of our fate is predetermined by Allah. But we do have some rooms to make change as Allah cited in the holy Quran " Allah wouldn't change the fate of one race, until they changed it themselves." which means that Allah do gave us some space to make changes, so it is definitely wrong to say that once poor, forever will be. And listening to Dr. Hj. Fadhilah Kamsah's motivational CD's, he always remind the listener to have a good thought to Allah. Because Allah will give us, what we think He will give us. E.g, when a mom keep saying in her mind that her son is bad, that is what she will get. a bad son. I do have some experience about this. last year my wife suggested that i bought an MPV that was sold by her colleague that going abroad. i didn't take the suggestion seriously because it wasn't in my agenda of the year. But the idea is there. since then i do admire it, look at it every time i see it on road, imagine how it would look like if i decide to make it more personal. sometime i include it in my conversation saying that if have more "rezeki", i'm going to buy that MPV. it'll be convenient for my family. A year later, without having any idea's on how could i afford it at first, it become mine. And last week i rammed it onto a pedestrian buffalo that didn't use the zebra crossing. Maybe they're looking for a buffalo crossing but couldn't find it anywhere.. hehehe.. so its a combination of a fantasy (of getting the car) and God's will. (I do imaging that I'm going to crash into something before the actual crash. this is the second time the exact same thing happen to me before the accident - maybe that's how powerful fantasy or maybe coincidence might be).

to be continued....

Sunday, April 24, 2011

Selangor Challenge

Hari ni nak cakap melayu je.. penat pasal baru balik kayuh basikal sejauh kira-kira 40 km di kuang sempena Selangor Challenge MTB Jamboree.. x larat nak cari ayat canggih - canggih (heh!) Kali kedua join jamboree, kali pertama jumpe trek se"adventure" ini, 2 kali putus rantai, sekali bocor, 2 kali kejang, berkali kali putus asa, bile menyesal je - jarak nak patah balik sama jauh dengan jarak nak abiskan kayuhan. walaupun rasenye dia tak bace blog ni, tapi saye nak berterima kasih kepada atok (pangkat dalam family, orang jawa mmg pentingkan susur galur ni. tapi mude je lagi) saye Abdul Qayyum Bin Hassan kerana sudi menghabiskan perlumbaan di tempat pertama dari belakang kerana membantu saya membaiki basikal. (repair basikal je dah ambik mase lebih kurang 15 minit, kali aje la dengan 3) Dan jugak memberi semangat untuk menghabiskan kayuhan.

Cabaran? bile dah banyak kali rosak, bak kate orang memude, mental pon dah pecah.. bile x de orang nak di jadikan pengukur, nak tengok had sebenar yang orang sebenarnya mampu lakukan.. mmg perjalanan terase makin mencabar (bahase mudahnye, bile kite tgk orang boleh, kite pon tercabar jugak, nak cube jugak kayuh). tapi akhirnya, tinggal kitorang berdua je, sweeper sibuk suh naik lori.. tapi mane boleh.. air muke kene jage.. (kalau ruzairi bace: bior kaki sakit krem banyak kali jangan sampai hati sakit kene kutuk ngan ko.. hehehe)

masa mula kayuh, mmg dah agak kedepan. sampai km10 - rantai putus. sebelum putus tu dok kate dalam hati :"musuh sebenar ialah diri sendiri, mesti kalahkan diri sendiri (yang nak berputus asa tu lah). so, kayuh la bagai nak gile, siap buat latihan mindfulness lagi (yang ni kite cerite lain kali) tapi bile dah macam2 jadi, cuaca pon dah panas.. lain pulak jadinye. hehehe..

Secara keseluruhannye, kayuhan kali ni memang berbaloi, bukan hadiahnya tapi pengalamannya. pemenang tempat pertama sampai dalam masa tak sampai satu jam (purata orang sampai dalam masa 2 jam). tapi tak la mencabar untuk dia, pasal mmg dah dia terer.. tapi untuk kitorang berdua perghhh...

Jadinya, pada jamboree yang mendatang, benih azam sudah ditanam, bior tumbuh dan bercambah. Latihan demi latihan dah di rencana, semoga dapat mencapai kedudukan 10% teratas.. aminn

Tuesday, January 4, 2011

hoodeii 2011

This is the third time that i'm writing this same log before somehow it perished due to technical error.. chet! Hoodeii = hooray + hadeiii. why do i pick this title? because while i have a lot of great things that i've planned with my wife (hooray), there are still some regret and unresolved thing from last year that somehow manage to chase my tail.

But being me, i'll always keep things as simple as it can be to keep my emotions at bay so i can think about other more important things like thinking and getting.. although my success rate on getting is somewhere around 20%, i believe that i've developed fundamental areas to help me boost more momentum this year.

What a great coincidence that great things happen to me in the end of the year, last year is my wife and her whole wonderful family, this year is my mountain bike.. (hehe) both of them show me what possible really mean and limit is somehow nowhere to be found. With Allah's permission and will, its only the matter of time and effort that will bring you to your dreams.

Anyway, happy new year to all dear reader. May Allah forgive our sin and give us His blessing, protection, health, wealth, guidance and everything good to us this year..

Tuesday, November 9, 2010

Promosi?

Ramai yang dah nampak gambar saya masuk radio Malaysia kelantan, ramai yang bertanya dan tertanya2.. apa kezadahnya (haeam zadah ialah bahasa urdhu.. haram jadah tak tau la mane usal usulnya)yang dibuat oleh budak didi ni masuk dalam konti, ade yang ingat saya dah tuka keje, ade yang ingat saya seorang tokoh MLM yang berjaya (HAHAHA!!), secara langsung atau tidak, cepat @ lambat, berita mengenai saya menjalankan training telah tersebar luas.. ada yang dah offer untuk buat training (bos aku je pon.. hehe).. sudahkah saya bersedia untuk ke peringkat seterusnya? jeng jeng jeng.......

Buruk @ baik, baik @ buruk perkara ini belum tahu lagi, apa2 pun perubahan dah mula terasa pada diri sendiri.. menjadi lebih bijak mengawal emosi dan yang penting, persepsi.. ada yang menjuih bibir.. heh! ye la tu! hakikatnya kalau orang kata sekarang saya ni teruk.. diorang tak jumpa saya 5 tahun lepas.. hahaha.. ingat sendiri2, sendiri mau ingat.. badan sendiri, sendiri yang tahu.. bagi saya sekarang apa yang penting bukan sahaja persepsi sendiri, tetapi persepsi orang lain dan bagaimana mengawalnya... pengawalnya ialah pemimpin terbilang.. pemimpin paling terbilang, Nabi Muhammad S.A.W...

Salah satu teknik dalam NLP ialah mengenali konteks, dan modelling.. tak salah rasanya untuk gunakannya bagi mengenali Rasulullah S.A.W.. jadi ini adalah matlamat terbaru dalam program saya yang akan datang.. NLP + CBT + Sunnah Nabi Muhammad S.A.W.. semoga saya akan berjumpa dengan guru yang terbaik.. insyaAllah..

Thursday, October 14, 2010

Pilih kawan

Orang selalu kata, kalau kawan ngan pencuri, jadi pencuri, kawan ngan ustaz jadi org alim, aku nak tambah sikit.. kawin ngan doktor, masuk radio!!! hahaha.. hari ni dalam sejarah masuk dalam konti Radio kelantan, selalu kalau dengar Dr. Azman Ching masuk dalam radio, aku mesti teruja pasal org yang aku kenal masuk radio.. tapi hari ini... hins hins hins.. (bunyi nafas hidung kembang) walaupun suara aku tak masuk langsung la..

seperti biasa bile aku meneman wife aku buat program ape2 pon mesti orang akan suspek aku ni doktor gak.. x terkecuali la kali ni.. siap promote nak iklankan program motivasi aku lagik.. hehe.. agaknye aku boleh belajar dari situasi ni untuk aku sebarkan kepada sesiapa yang mempunyai masalah inferiority complex bile org kaitkan suami ni dengan pekerjaan isteri yang jauh lebih tinggi tarafnya.. macamana nak coping contohnye...

Tapi cerita pasal tu lain kali la.. nak bergembira dulu.. untill next time.. daaa!!!